+48 665 620 002 biuro@fundacjapukpuk.pl
Logo fundacji Logo fundacji AKTUALNOŚCI SKLEP KONTAKT |
×


W czym możemy Ci pomóc?

Zielony oddech

Zanieczyszczone powietrze to jeden z najczęściej poruszanych tematów dzisiejszego świata i równocześnie problem o niezwykle dużym nasileniu w Polsce. Obszary przemysłowe, w obrębie których funkcjonują kopalnie, huty, elektrociepłownie węglowe należą do najbardziej zagrożonych tym problemem. Statystyczny mieszkaniec Unii Europejskiej z powodu zanieczyszczeń żyje o około osiem miesięcy krócej, a Polak o 10 miesięcy. Według Głównego Urzędu Statystycznego województwo śląskie jest jednym z trzech z najwyższą umieralnością z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego. To ponad 490 zgonów na 100 tys. ludności, czyli o 10 proc. więcej od średniej krajowej. Prof. Andrzej Lekston ze Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu wyjaśnia, że to, co wdychamy, wpływa fatalnie m.in. na układ sercowo-naczyniowy, oddechowy i centralny układ nerwowy. Zanieczyszczenia wywołują zawały serca, udary mózgu, nowotwory płuc, choroby naczyń obwodowych. (źródło: https://katowice.wyborcza.pl/, GUS) 

Dzieci są bardziej niż osoby dorosłe podatne na negatywne skutki zanieczyszczenia powietrza. Ich płuca, mózgi i układ odpornościowy wciąż się rozwijają, a drogi oddechowe są wrażliwe. Małe dzieci oddychają też szybciej niż dorośli i wdychają relatywnie więcej powietrza w stosunku do ich masy ciała (https://www.unicef.pl/). 

Ponieważ z zanieczyszczonym powietrzem mamy kontakt nie tylko na dworze, ale także w pomieszczeniach zamkniętych, nasza fundacja, podążając za 20 latami badań i pracy Jørna Viumdala (https://skogluft.com/; J. Viumdal, Skogluft. Mieszkaj zdrowo, wyd. Znak, Kraków 2019), chciałaby zrealizować projekt, który ma szansę częściowo poprawić jakość powietrza, którym oddychają dzieci w wybranych placówkach wychowawczych w regionie przemysłowym na granicy śląska i małopolski, a także uświadomić młodych uczestników o zagrożeniach, przyczynach i sposobach przeciwdziałania zanieczyszczeniu powietrza.

Dzieci są przyszłością naszej planety, a ich głos zaczyna być coraz bardziej zauważalny (jak widać na przykładzie Grety Thunberg, szwedzkiej nastolatki, walczącej przeciw zmianom klimatycznym). Poprzez realizację naszego projektu mamy nadzieję, że wyedukowane przez nas dzieci, będą zdecydowanie upominały się o swoje prawo do godnego życia i oddychania powietrzem wolnym od zanieczyszczeń, a wkroczywszy w dorosłość, jako pracownicy i właściciele firm, będą dążyli do wprowadzania działań i rozwiązań proekologicznych w trosce o los wszystkich istnień na Ziemi.

W ramach projektu “Zielony oddech” planujemy opracować materiał edukacyjny (w formie scenariusza lekcji z kartami pracy, plakatów i ulotek) z zakresu zanieczyszczenia powietrza, wpływu na organizm człowieka i sposobów przeciwdziałania dalszemu zanieczyszczeniu,  przeprowadzić wraz z współpracującymi z nami placówkami przedszkolnymi i przedszkolno-szkolnymi warsztaty dla ich podopiecznych z opisanego zakresu, a także, posadzić wspólnie z dziećmi około 180 sadzonek, które  zabiorą do swoich domów. W 3 z partnerskich przedszkoli zostanie zainstalowana także ścianka zieleni (ogród wertykalny) wykonana wg metody Skogluft mająca pozytywny wpływ na jakość powietrza, co ma na celu poprawę zdrowia i samopoczucia dzieci przebywających na co dzień w tych placówkach. 

Projekt realizowany przez Fundację Puk Puk w ramach programu grantowego Fundusz Naturalnej Energii, którego organizatorem jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., a partnerem – Fundacja „Za górami, za lasami”

 

 

Partnerzy projektu:
Przedszkole Pod Magnolią oddział w Katowicach
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Miedźnej
Sensoryczne Przedszkole i  Żłobek Mała Stópka W Tychach
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Harmężach

PODSUMOWANIE PROJEKTU

Dokumenty do pobrania:

Jak dbać o czyste powietrze? – plakat w formacie A4
Jak rośliny pomagają oczyszczać powietrze? – ulotka w formacie A5

Scenariusz zajęć Zielony Oddech – scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym na temat smogu oraz roli roślin jaką odgrywają w oczyszczaniu powietrza. Scenariusz zawiera ćwiczenia o zróżnicowanym stopniu trudności. Nauczyciele mogą wybrać do realizacji jedynie część ćwiczeń, dopasowując w ten sposób zajęcia do poziomu wiedzy i rozwoju dzieci.
Scenariusz dostępny jest także w zakładce Publikacje oraz na portalu issu.com